Tussen Brussel en Antwerpen rijden tegenwoordig nog maar 3 in plaats van 4 IC-treinen per uur. Dat komt door de nieuwe, internationale intercitytrein tussen Brussel en Amsterdam: de Eurocity Direct. Om ruimte vrij te maken op het spoor voor die trein moest er een nationale rit sneuvelen.
Groen kamerlid Staf Aerts uit Duffel vindt dat niet kunnen, omdat reizigers tussen pakweg Brussel en Mechelen van die Eurocity trein geen gebruik mogen maken.
"Ik heb dus echt het gevoel dat de NMBS zich heeft laten rollen. Ze hadden veel beter gewacht bijvoorbeeld tot de werken in Mechelen aan het station klaar zijn. Want dan zijn er meer mogelijkheden, en dan kunnen er misschien wel vijf treinen, vier binnenlandse en die internationale trein ook terug rijden. Maar daar heeft men niet op willen wachten. Men heeft dat nu per se willen doorvoeren."
Ook kaart Aerts het probleem met treinen in de Kempen aan. Of net het gebrek aan treinen. Er zijn er die niet rijden, die veel korter zijn dan gepland en die gewoon sommige stations voorbij rijden. Dat zorgt voor gefrustreerde reizigers. Staf Aerts legde de problemen voor aan de groene minister Georges Gilkinet op de commissie Mobiliteit van het federaal parlement. De minister kon alleen maar het antwoord geven dat de NMBS hem had overgemaakt.
"Dat blijkt dat het in de Kempen niet te maken heeft met het openbaarvervoersplan dat begin december is uitgevoerd. Maar wel met verouderd treinmateriaal. En dat zorgt voor heel wat problemen nu het zo koud is. Ze zijn daar aan het werken aan een intern actieplan. Maar ik heb nog bijkomende vragen gesteld, want hoe komt het dat dat nu ineens opduikt? Het is overal koud. En waarom duikt dat dan alleen maar in de Kempen op? Maar vooral, hoe lang gaat het duren vooraleer het intern actieplan resultaten oplevert op het terrein?"
Staf Aerts wil dat het vervoersplan snel wordt geëvalueerd, en dat er aanpassingen komen.