Thomas More Mechelen biedt vanaf volgend academiejaar een eenjarig postgraduaat Sportjournalistiek aan, exclusief voor studenten die al een bachelor- of masterdiploma hebben. Het is trouwens een uniek postgraduaat in de Benelux. Thomas More gaat ervoor de samenwerking aan met toonaangevende mediabedrijven zoals Sporza, DAZN, DPG Media en Play Sports.
Thomas More Mechelen lanceert postgraduaat Sportjournalistiek: "Unieke kans voor wie zich wil specialiseren"
Thomas More ziet al jaren een groeiende interesse bij de studenten in sportjournalistiek. Dat vertelt opleidingsmanager Kris Vanhemelryck: "Hoewel onze reguliere journalistieke opleiding al enkele sportgerelateerde vakken biedt, bleek de vraag naar verdere verdieping groot. Met dit nieuwe voltijdse traject van 1 jaar spelen we daarop in."
"Dit postgraduaat biedt een unieke kans voor zowel afgestudeerden met een journalistieke achtergrond als voor ex-topsporters of afgestudeerden uit andere richtingen die zich willen specialiseren als sportjournalist of verslaggever voor sportmedia."
Samenwerking met toonaangevende mediabedrijven
De opleiding komt tot stand in nauwe samenwerking met mediabedrijven zoals Sporza, DPG Media, Play Sports, DAZN, Golazo en Mediahuis. "De input van de sector was cruciaal", zegt Valentijn Horemans, de coördinator van de opleiding. "De voorbije jaren hebben we binnen onze huidige opleidingen al content gemaakt voor onder meer KV Mechelen, het BOIC en Voetbal Vlaanderen. De stages van het nieuwe postgraduaat worden specifiek georganiseerd tijdens de zomermaanden, wanneer grote sportevenementen plaatsvinden en mediabedrijven extra ondersteuning nodig hebben. Zo krijgen onze studenten meer praktijkervaring en vergroten ze hun kansen op relevante opdrachten."
Het team van docenten is samengesteld uit ervaren sportjournalisten zoals onder meer David Naert, voormalig VTM-sportchef Dirk Deferme en DAZN-gezicht Thijs Vloebergh. "Daarnaast doen we een beroep op een uitgebreid netwerk van gastdocenten, zoals Inge Van Meensel, Raf Sola, Evert Winkelmans en Maarten Verdoodt. Die laatste twee zijn trouwens alumni van Thomas More. Mercedes Vandenbroucke en Simon Dupont, twee andere oud-studenten die recent nog afstudeerden, zullen de ambassadeurs worden van de nieuwe opleiding. Hun expertise en ervaring zorgen voor een directe link met het werkveld", gaat Horemans verder.
Praktijkgericht
De lessen zullen plaatsvinden in mediacampus De Ham in Mechelen. De focus zal bijzonder praktijkgericht zijn. De mediacampus in Mechelen telt heel wat praktijkruimtes. Er zijn zestien montagecellen, drie inleescellen, twee radiostudio's, een podcastruimte, twee greenkeyruimtes en een tv-studio. Ook is er het Pro Media Lab, een uitgebreide uitleendienst voor professioneel audiovisueel materiaal.
"Volgend academiejaar komt daar nog een professionele voice booth bij. Zo leren onze studenten in een professionele context het vak van sportcommentator", zegt Valentijn Horemans. Die voice booth zal gebruikt worden door de studenten om verslag te doen van sportevenementen en zelf podcasts, wedstrijdsamenvattingen en reportages te maken.
Het doel van de opleiding is duidelijk: de studenten klaar maken voor de arbeidsmarkt