Onderzoeksteam moet hinder nieuw distributiecentrum beperken: "Denken aan bedrijven en buurtbewoners"

19 uur geleden
Lidl distributiecentrum Herentals Herenthoutseweg Kris Peeters mobiliteitsexpert Maarten Van Acker professor Universiteit Antwerpen
© RTV - Kris Peeters (links) en Maarten Van Acker (rechts) maken deel uit van het onderzoeksteam.

Een team gaat de plannen van het nieuwe Lidl-distributiecentrum aan de Herenthoutseweg in Herentals bestuderen om de extra verkeersdrukte aan te pakken. Onder leiding van professor Maarten Van Acker van de universiteit van Antwerpen en mobiliteitsexpert en buurtbewoner Kris Peeters moet de beste oplossing uit de bus komen.

Lidl en Heylen Warehouses willen in Herentals een nieuw distributiecentrum zetten om vanaf 2027 de Antwerpse Lidl-supermarkten te bedienen. De buurtbewoners gingen onmiddellijk in beroep, maar ook in gesprek met Lidl om dit op de best mogelijke manier aan te pakken.

Met een onderzoeksteam wordt er nu onderzocht hoe het distributiecentrum zo weinig mogelijk negatieve impact heeft op het verkeer aan de Herenthoutseweg, en moet het ook qua vergroening en verkeersveiligheid in orde zijn. Er wordt aan drie pijlers gedacht: het bedrijf, het bedrijventerrein en de stad.

Zo moeten verbeteringen aan de plannen van het bedrijf ervoor zorgen dat er in de directe omgeving geen ongevallen gebeuren. Met oog voor vergroening, een betere ontsluiting en vooral de focus op de verkeersveiligheid van fietsers.

distributiecentrum Lidl Herentals Herenthoutseweg
distributiecentrum Lidl Herentals Herenthoutseweg

Hotspot voor vrachtwagens

Ook het aangrenzende bedrijventerrein is belangrijk. Zo is de bedrijfszone rond de E313 een hotspot voor vrachtwagens. Ook daar moet de focus gelegd worden op een betere doorstroming van fiets- en vrachtverkeer. In de brede omgeving van de Herentalse ring tot de Lierseweg moet er ook aan de ontsluiting gedacht worden. Ook om de omliggende wijken niet te veel parten te spelen.

Allemaal zaken waar het onderzoeksteam mee aan de slag gaat. Ze willen bij het project ook de buurt betrekken - van buurtbewoners tot bedrijven uit de omgeving - om ook hun ideeën te horen over het verkeersinfarct.