VDL gaat in Koningshooikt verder onder twee namen: VDL Parts en VDL Van Hool. Het merk Van Hool blijft dus bestaan. De volledige productie van bussen verhuis wel naar de autobusfabriek in Noord-Macedonië, die VDL ook heeft overgenomen. VDL Van Hool in Koninghooikt zal onderdelen maken voor die fabriek. Het gaat dan bijvoorbeeld om beugels, onderdelen voor het chassis of kunststofonderdelen. VDL Parts doet de dienst na verkoop.
Na het faillissement van de busbouwer uit Koningshooikt verviel de garantie op de jongste exemplaren en hadden de technici de grootste moeite om nog aan wisselstukken van de vaak heel specifieke Van Hool-bussen te geraken. De onzekerheid was een nachtmerrie voor de klanten van Van Hool. Zo worstelt De Lijn met haar vloot van meer dan 850 Van Hool-bussen.
250 werknemers
Het Nederlandse familiebedrijf neemt uiteindelijk 250 werknemers van de failliete busfabrikant in Koningshooikt over. Dat is aanzienlijk minder dan de 300 tot 600 jobs die VDL aanvankelijk in ons land dacht te kunnen vrijwaren. Wel behoudt VDL alle 1.350 jobs bij de Noord-Macedonische busfabriek van Van Hool.
Productie verhuist
De productie van stadsbussen van Van Hool, die tot nu toe grotendeels in Noord-Macedonië gebeurde, verhuist nu naar de busfabrieken van VDL in Roeselare en het Nederlandse Valkenswaard. De touringcars, die Van Hool in Koningshooikt bouwde, zullen voortaan in Noord-Macedonië worden gemaakt.
Verder heeft VDL een financieel akkoord bereikt met de cruciale verdeler van Van Hool-bussen in de Verenigde Staten, ABC. De VS is een zeer belangrijke afzetmarkt voor de touringcars van Van Hool.
Eind vorige maand al kreeg de overname van Van Hool de nodige toestemmingen van diverse Europese mededingingsautoriteiten. Die toestemmingen waren de laatste horde. Vorige week vrijdag werd de deal officieel beklonken, begin deze week zou VDL officieel communiceren.