Wat nu met Van Hool: faillissement of toch nog een oplossing?

maa 11 Mar
personeel van hool rtv
© RTV

1.100 jobs worden dus geschrapt bij busbouwer Van Hool. Wat betekent dat voor de toekomst van het bedrijf? Volgens de vakbonden heeft crisismanager Marc Zwaaneveld 31 maart als deadline gesteld. Dan zou het bedrijf een doorstart moeten kunnen maken. Anders dreigt het definitieve doek te vallen voor Van Hool.

Van Hool heeft 45 miljoen euro nodig volgens Zwaaneveld. Dat is het bedrag zonder de ontslagvergoedingen erbij geteld. Voor dat geld kijkt de crisismanager naar de banken en de Vlaamse regering. Dit jaar verdwijnen er al 830 jobs. Daar komen tegen 2027 in totaal nog eens 270 bij.

Als er geen akkoord is tegen 31 maart, eind deze maand dus, zal Van Hool faillissement aanvragen. Dan zouden de 1.400 werknemers die in het herstructureringsplan hun job behouden, ook hun werk verliezen.

Verhuis naar Noord-Macedonië

De productie van de iconische bussen van Van Hool zouden verder gaan in de fabriek van Skopje, de hoofdstad van Noord-Macedonië. De voertuigen die een hogere mate van kennis vereisen, en het kenniscentrum van de Bus & Coach-divisie worden in Koningshooikt behouden worden.

Aangeslagen reacties bij het personeel

Voor de werknemers is dit nieuws uiteraard een zware klap. Hieronder enkele reacties op een rijtje.

"Ik ben hier 33 jaar. Ik ben 52. Wat moet ik nog gaan doen? Ik weet het niet. Ik moet nog een huis afbetalen ook. Het is niet dat er in België veel werk te vinden is."

"Dat is zoals verwacht: zware klap van de hamer. Het enige geluk dat we kunnen hebben is dat het een verkiezingsjaar is en geen politicus dit faillissement op zijn geweten wil hebben."

"Toen ik hier begon maakten we vijf, zes bussen per dag. Nu nog maar eentje per week. Dan weet je genoeg, hé."

- werknemer Van Hool

"Welk gevoel moet je hebben? Ik vroeg aan crisismanager Zwaaneveld of hij kon veranderen wat hier al jaren misloopt. Hij gaf geen antwoord."

"Wat is er hier misgelopen? Het management, waarschijnlijk. Toen ik hier begon, maakten we vijf, zes bussen per dag. Nu nog maar eentje per week. Dan weet je genoeg, hé."