Speedpedelecs binnenkort NIET verplicht op fietspad in Oud-Turnhout: "Zo ja kan dat voor gevaren zorgen"

18 uur geleden
speedpedelec algemeen
© rechtenvrije stockfoto

Speedpedelecs, elektrische fietsen die qua snelheid te vergelijken zijn met een brommer of scooter, moeten binnenkort in Oud-Turnhout verplicht op het fietspad rijden. Dat is gisteren op de gemeenteraad beslist. Een beslissing die niet unaniem was. Oppostiepartij N-VA kantte zich tegen het voorstel, omdat het nefast is voor de verkeersveiligheid, vindt de partij.

Het zou ook ingaan tegen de adviezen van verkeersinstituut VIAS. Dat zegt ook Stef Willems van VIAS. "Het is onveilig, omdat op het fietspad het recht van de traagste geldt. Iemand heeft het recht om 15 kilometer per uur te fietsen. Als daar dan een speedpedelec tegen 40 kilometer per uur komt aangesneld, dan is dat gevaarlijker dan op een rijbaan waar de auto's 50 per uur rijden".

"De enige locatie waar dit voorstel nut heeft, is wanneer je een drukke steenweg hebt. Als je veel zwaar vrachtverkeer hebt en je hebt daarnaast een groot afgescheiden fietspad dat breed genoeg is. Dan kunnen ze perfect naast elkaar rijden", zegt Willems.

In Oud-Turnhout willen ze eenduidigheid in de regelgeving rond speedpedelecs. Dit wil zeggen dat de bestuurders van de speedpedelecs zich best aanpassen, tot de snelheid van een fietser dus.

VIAS gaat daar wel niet mee akkoord. "Het is veel logischer om de snelheden te bundelen, bijvoorbeeld alles wat gemotoriseerd is samen. Alles dat sneller is dan een bepaalde snelheid op de rijbaan, al de rest op het fietspad. Je creëert met deze maatregel gevaarlijkere situaties, lijkt me."

"Onveiligheid komt door verschillende snelheden"

"Het kan zijn dat mensen zich aanpassen en voorzichtig zijn, maar we weten dat niet iedereen dat doet. Verkeersonveiligheid komt vaak voor uit verschillen in snelheden, niet snelle voertuigen bij elkaar", sluit Steven Willems van VIAS af.

Een maatregel voortaan wel in Oud-Turnhout, maar het lijkt dus niet dat andere gemeenten snel zullen volgen. Toch niet als verkeersinstituut VIAS dat advies eerst moet geven.

Vrijdagavond kwam er een reactie van de gemeente die de interpretatie die aan de beslissing is gegeven, weerlegt:

"We merken dat er nogal wat commotie heerst over dit onderwerp. Graag bezorgen wij u een rechtzetting.

Het agendapunt op de gemeenteraad gisteren (donderdag) ging over de plaatsing van onderborden bij bestaande verkeersborden voor speedpedelecs op de gemeentewegen. We hebben geenszins de intentie om wat betreft de gewestwegen al initiatief te nemen, aangezien dit in afstemming moet gebeuren met de aanliggende gemeentes en adviezen van VIAS hierin vanzelfsprekend meegenomen worden.
Het is ook niet zo dat speedpedelecs verplicht zullen worden om op het fietspad te rijden, integendeel zelfs. De wegen waarvan sprake in het aangepaste politiereglement zijn wegen waar geen fietspad is, en waar de speedpedelecs dus per definitie op de rijbaan rijden.

We betreuren dat dit foutief is opgepikt door de pers, maar hopen bij deze op een rechtzetting. "