De afgelopen dagen heeft lokale politie Rivierenland een aantal meldingen van bankkaartfraude ontvangen van slachtoffers uit Bornem en Mechelen. De politie waarschuwt om steeds voorzichtig te zijn en verdachte zaken meteen te melden.
Bankkaartfraudeurs slaan toe in Bornem en Mechelen

De oplichters gaan steeds hetzelfde tewerk. Ze bellen de slachtoffers, vaak oudere mensen, op via hun vaste telefoonlijn en stellen zich voor als een medewerker van de bank of van Card Stop. De verdachte ‘waarschuwt’ het slachtoffer en zegt dat verdachte handelingen werden vastgesteld op zijn/haar bankrekening. Er worden vertrouwelijke gegevens (codes bv.) gevraagd.
Pincode
De zogenaamde bankmedewerker of medewerker van Card Stop zegt dat er spoedig iemand van de bank of Card Stop de bankkaart komt ophalen om alles in orde te brengen… Ze mogen de kaart alleen meegegeven aan de persoon die de pincode van de bankkaart kan zeggen. Maar die heeft het slachtoffer nietsvermoedend aan de telefoon aan de oplichter verklapt.
De bankkaart wordt nadien, soms nog tijdens het telefoongesprek zelf, opgehaald door een persoon die de pincode kent. Na het ophalen van de bankkaart worden er betalingen in winkels of geldafhalingen gedaan.
Hoe voorkomen?
De politie geeft nog enkele belangrijke aandachtspunten mee om bankkaartfraude te vermijden.
Medewerkers van ‘Card Stop’ of de bank nemen nooit zelf contact op met slachtoffers, zeker niet om vertrouwelijke informatie op te vragen. Geef nooit persoonlijke gegevens of geheime codes aan vreemden en geef zeker ook nooit je bankkaart mee, ook al denk je dat ze buiten dienst werd gesteld.
Contacteer zelf je bankinstelling via het nummer dat je kent of zelf hebt opgezocht. Of contacteer ‘Card Stop’ op het nummer 078 170 170 als je bankkaart gestolen werd of je die verloren hebt.
Werd je toch slachtoffer van fraude? Dien dan steeds klacht in bij de politie.