Een gezin in Oud-Turnhout werd het slachtoffer van online oplichting. Na het betalen van een voorschot via de bekende betalingsapp Payconiq, voor een aankoop op Facebook Marketplace was de verkoper plots onbereikbaar. Het leek eerst te gaan om een flauwe grap, maar dit weekend bleek dat de volledige rekening en de spaarrekening van het gezin volledig leeggehaald zijn.
Bankrekening geplunderd na fraude via Payconiq: "Ik kan niets meer betalen, geen huur, niets..."
Op 14 augustus wil Mieke een tuinstoel aankopen via Facebook Marketplace. ze stemt in met een voorschot van 5 euro om het artikel te reserveren. De verkoper stuurt haar een link via Payconiq Business, met de mededeling dat er problemen waren met directe bankoverschrijvingen. Hij bedankt haar voor het vertrouwen. Nietsvermoedend volgt ze de instructies en logt ze in met haar kaartlezer.
Aanvankelijk lijkt er niets mis met de bankrekening, maar wanneer de verkoper niets meer van zich laat horen, gaan er alarmbellen af. En gisterennacht krijgt Mieke dan toch een melding van Belfius dat er ongewone activiteit te merken is op haar rekening. De oplichter hield al enkele weken de rekening in de gaten en sloeg toe zodra er geld werd gestort. Alle rekeningen van het gezin werden leeggeplunderd.
Hulp van buren
Mieke hoopt nu dat ze toch nog haar geld terugziet: "Het is nu dus echt afwachten of ik inderdaad de centen terugkrijg. Mijn buren hier hebben ook al verteld en mijn zoon ook dat als je uw centen niet terugkrijgt dan gaan we proberen een benefit of een crowdfunding of zo .. want ja ik kan mijn huishuur niet betalen, gas, elektriciteit... niets meer hé. En dat voelt zo... dat is een leegte.. dat kan je zelfs niet vatten"
Het gezin wil andere mensen waarschuwen voor deze vorm van opllichting, die zelfs voor de meest waakzame mensen misleidend kan zijn. De politie en de bank zijn inmiddels ingeschakeld, maar het gezin hoopt vooral dat hun verhaal andere mensen hetzelfde lot kan besparen.