Bodukap waarschuwt: “Opnieuw stijging aantal meldingen oplichtingszaken”

vrij 6 Sep
© Rechtenvrije stockfoto

Politiezone BoDuKaP merkt de laatste weken een opvallende stijging van het aantal meldingen van oplichtingsgevallen op. De oplichters gaan telkens op dezelfde manier te werk. De slachtoffers worden zogezegd opgebeld door hun bank met de melding dat er verdachte transacties zijn gebeurd, alleen is dat dan niet het geval.

Telkens wordt het slachtoffer opgebeld, via een vast telefoonnummer, en de persoon aan de andere kant van de lijn geeft zich uit als medewerker van een bank, card stop of de politie. Deze medewerker zegt dat er verdachte transacties of fraude werd vastgesteld op de rekening, of dat men vermoedelijke inbrekers heeft gevat bij wie men het adres van het slachtoffer heeft aangetroffen.

Om de bankkaarten te blokkeren worden dan vaak pincodes gevraagd en wordt er meegedeeld dat een “koerierdienst” langs wordt gestuurd om de bankkaarten op te halen om verder uit te zoeken wat er is fout gelopen.

Even later komt er dan effectief een persoon langs om de bankkaarten, gsm of zelfs waardevolle juwelen op te halen. Nadien ontdekt het slachtoffer dat er fraude werd gepleegd op hun rekening en is men de waardevolle juwelen kwijt en kan men niemand meer bereiken. Opvallend is dat de medewerkers vaak oudere of kwetsbare slachtoffers uitkiezen. Ze houden hen soms heel lang aan de lijn en vragen ook persoonlijke zaken om zo hun vertrouwen te winnen.

Hoe kan je je beschermen ? Tips

Card Stop zal nooit zelf telefonisch contact opnemen en bank- of politiemedewerkers komen niet bij je langs om bankkaarten, pincodes of waardevolle voorwerpen op te halen. Een bank zal ook nooit naar je pincode vragen via telefoon, mail of bericht. Enkel in de applicatie van de bank zelf kan je veilige transacties doen.

Wil je verifiëren of je effectief een bankmedewerker of politiemedewerker aan de lijn hebt? Vraag dan de naam van deze persoon en bel zelf naar het officiële nummer van het kantoor en vraag naar deze medewerker.

Geef verdachte situaties altijd door aan de politie, verwittig hen onmiddellijk wanneer iemand zich aanbiedt om jouw bankkaarten op te halen, tracht de nummerplaat van de “koerier” te noteren en een goede beschrijving van de verdachten te geven.

Toch slachtoffer geworden ?

Wanneer je toch slachtoffer bent geworden is het belangrijk om onmiddellijk je bankkaart te blokkeren door naar Card Stop te bellen via het nummer 078/170.170. Neem ook zo snel mogelijk contact op met jouw bank, zij kunnen ook jouw betaalapplicaties blokkeren indien nodig. Je kan hun contactgegevens terugvinden via de website van Card Stop. Doe ook zo snel mogelijk aangifte bij de politie.