Geen laadkabels meer over de openbare weg, fiets- en voetpaden

din 23 Jul
© RTV - laadpalen administratief centrum Herentals

Herentals, Olen, Grobbendonk, Herenthout en Vorselaar bannen laadkabels van elektrische auto’s die over de openbare weg, fiets- en voetpaden lopen. De maatregel in verband met de laadkabels komt er vooral om toekomstige problemen te voorkomen. Zo willen de gemeenten niet dat parkeerplaatsen bijna privé-eigendom dreigen te worden of dat mensen die slechter te been zijn, kunnen struikelen.

De nieuwe politiecodex legt regels vast voor deelvoertuigen en laadkabels op de openbare weg. Rondslingerende kabels op fiets- en voetpaden leiden tot gevaarlijke situaties en de burgemeesters van de betrokken gemeenten willen er nu vanaf.

In de politiezone Neteland is het sinds begin deze maand verboden om laadkabels, -matten, -goten, -sleuven, -armen op hoogte (of andere) over de openbare weg, over het fietspad of over het voetpad te laten lopen. Dit om gevaarlijke situaties en valgevaar te vermijden.

Een situatie die wel toegelaten is hier bijvoorbeeld (foto's onder) aan de Belgiëlaan in Herentals, ingang van het Stadspark. Hier staan de auto's langs de kant van de weg. De laadpaal staat wel op de parkeerplaats zelf en belemmert de stoep en het fietspad niet.

Naast de laadkabels mag je ook geen gebruik maken van laadmatten, laadsleuven of laadarmen op hoogte. Ze kunnen allemaal hinder met zich meebrengen voor minder mobiele mensen. Daarnaast wil Neteland ook niet dat bewoners de parkeerplaats voor hun deur als een privé-eigendom gaan zien. Zelfs laadgoten, die in Nederland bekend staan als de oplossing voor losliggende laadkabels, worden verboden.