Nieuwe stap in aanleg van Mechelse stationsomgeving na afbraak en bouwput

woe 26 Mar

Het Mechelse stationsproject is een nieuwe fase ingegaan. Een aannemer is begonnen met de afbraak van de perrons 8, 9 en 10. Als die klus klaar is, start de bouw van de nieuwe perrons, met boogoverkapping. Omdat er de komende tijd extra vrachtwagens zullen op- en afrijden, staat er nu een speciaal beveiligingshek voor de reizigers die van en naar het station moeten.

Een grote krater gaapt tussen perron 11 en perron 7. Met graafmachines wordt het puin weggehaald van een deel van het oude station. Tegelijk verdwijnt een stukje van de stationshal. Op termijn komen er hier 3 gloednieuwe perrons, die net zoals een aantal andere sporen al de opvallende golfoverkapping zullen hebben.

Ondergronds moet het voor de reizigers een stuk aangenamer worden. In plaats van de smalle gangen komt er een echte plaza, met onder andere winkels. In Mechelen is de aannemer gestart met de afbraak van een stukje stationshal en het uitgraven van de bouwput voor de nieuwe perrons, sporen en de toekomstige plaza. Er komt daarvoor ook een nieuwe werftoegang aan de Arsenaalzijde.

Om het puin van de afbraakwerkzaamheden af te voeren en later de bouwmaterialen weer op de werf te krijgen, is er de komende tijd extra vrachtverkeer op de stationswerf.

De vrachtwagens kruisen het toegangspad van de reizigers. Daarom is er nu tijdelijk een veiligheidshek, een beetje te vergelijken met de slagbomen van een spooroverweg.

Afgesloten

De intensieve werkzaamheden duren tot eind april, maar heel de infrastructuur voor de huidige fase voor de nieuwe sporen 8, 9 en 10 is pas eind 2026 klaar. Door de nieuwe werftoegang, zijn de trappen van perron 11 en 12 aan één zijde (richting Antwerpen) afgesloten.

Nieuw station

Ondertussen wordt het nieuwe station van Mechelen stap voor stap concreter. Het nieuwe station zal dankzij de overkapping niet enkel hoog in de lucht schitteren, maar ook ondergronds functioneel en comfortabel zijn. Vandaag is er nog een smalle stationsgang, maar in 2030 zal dit een gelaagde ruimte zijn van 100 op 100 meter.

Op het gelijkvloers komen er twee doorgangen met onder andere winkels. Ondergronds komt een plein (plaza) met rondom een ringvormige parking voor 5000 tot 7000 fietsen. Dit -1 niveau biedt 24/24u doorgang tussen de verschillende stadsdelen. De drie niveaus van het station zijn verbonden dankzij liften, (rol)trappen en schuine hellingen naar de plaza.

Het Mechelse station moet helemaal klaar zijn tegen 2030.