Het Mechelse stationsproject is een nieuwe fase ingegaan. Een aannemer is begonnen met de afbraak van de perrons 8, 9 en 10. Als die klus klaar is, start de bouw van de nieuwe perrons, met boogoverkapping. Omdat er de komende tijd extra vrachtwagens zullen op- en afrijden, staat er nu een speciaal beveiligingshek voor de reizigers die van en naar het station moeten.
Nieuwe stap in aanleg van Mechelse stationsomgeving na afbraak en bouwput
woe 26 Mar
0s
0s
Nieuw station
Ondertussen wordt het nieuwe station van Mechelen stap voor stap concreter. Het nieuwe station zal dankzij de overkapping niet enkel hoog in de lucht schitteren, maar ook ondergronds functioneel en comfortabel zijn. Vandaag is er nog een smalle stationsgang, maar in 2030 zal dit een gelaagde ruimte zijn van 100 op 100 meter.
Op het gelijkvloers komen er twee doorgangen met onder andere winkels. Ondergronds komt een plein (plaza) met rondom een ringvormige parking voor 5000 tot 7000 fietsen. Dit -1 niveau biedt 24/24u doorgang tussen de verschillende stadsdelen. De drie niveaus van het station zijn verbonden dankzij liften, (rol)trappen en schuine hellingen naar de plaza.
Het Mechelse station moet helemaal klaar zijn tegen 2030.