PVDA Heist richt meldpunt op voor problemen met De Lijn: "Willen grootste noden in kaart brengen"

3 uur geleden
Bushalte Schriek Kerk zal minder bediend worden wanneer lijn 520 verdwijnt
© archief RTV

De afdeling van PVDA in Heist-op-den-Berg heeft een meldpunt opgericht voor de Heistse busgebruikers. De partij wil met het meldpunt een idee krijgen over de impact van de geschrapte bushaltes en aangepaste uurroosters.

Het nieuwe vervoersplan van De Lijn ging begin januari van start. Zo werden er in onze regio heel wat bushaltes geschrapt. In sommige gevallen verdwenen zelfs sommige buslijnen. Het zorgde voor heel wat verwarrende situaties voor reizigers, die plots niet meer op hun bestemming geraakten.

Een lijn die zwaar getroffen werd door de nieuwe maatregelen was buslijn 520, de bus tussen Tremelo en Mechelen die in Schriek passeert. Tientallen mensen namen die bus dagelijks om in de Dijlestad te geraken.

Bushalte Schriek Kerk zal minder bediend worden wanneer lijn 520 verdwijnt

Op 35 minuten geraakten de reizigers in Mechelen, maar sinds januari is dat toch wat anders. Zo moeten ze nu naar Heist-Station rijden en dan via twee treinen naar Mechelen.

Of overstappen met de bus in Tremelo en dan daar een andere bus nemen. Gevolg: bijna twee uur kwijt aan een rit die vroeger een pak korter was.

Zelf heft in handen nemen

Daarnaast werd er flink gesnoeid in het aantal ritten voor buslijnen 160 en 161. Daardoor konden mensen enkel op bepaalde uren de bus nemen, voornamelijk de spitsuren.

Het zijn dit soort situaties die PVDA nu wil aankaarten. De aangrenzende gemeente Begijnendijk begon onmiddellijk met een klachteninzameling om naar de vervoersregioraden te trekken.

PVDA verwijt het gemeentebestuur van Heist dat niet te doen en neemt nu dus zelf het heft in handen. PVDA wil alle klachten verzamelen en deze voorleggen bij het gemeentebestuur. Jouw getuigenis kan je doen via de website van de partij.