2022 was een absoluut topjaar voor Technopolis

don 12 Jan 2023
2022 was voor Technopolis een jaar vol uitdagingen en hoogtepunten. Maar met 236 097 bezoekers in Mechelen en een bereik van 932 571 mensen kan het wetenschapscentrum terugblikken op een succesvol jaar.

In 2022 was er op elk moment wat nieuws te beleven in Technopolis. Tot en met de zomer was er nog Insectopia, een tijdelijke buitenexpo over insecten. In april, mei en juni werden bezoekers in het doe-centrum extra verwend met Science & Stones, een expo volledig uit LEGO blokken met als hoofdtopic duurzaam bouwen. Daarnaast werd de volledige hoofdexpo van Technopolis vernieuwd.

Door al deze investeringen slaagde Technopolis erin om ondanks de omstandigheden 236 097 bezoekers over de vloer te krijgen, waarvan 148 266 in familieverband (63%) en 68 620 leerlingen en leerkrachten (29%). Omdat in het voorjaar alle evenementen weer toegestaan werden, kreeg Technopolis nog eens 19 211 gasten (8%) over de vloer. 

Op verplaatsing

Maar je hoefde niet meteen naar Mechelen om Technopolis tegen te komen. Om zoveel mogelijk kinderen en jongeren te bereiken, trok het wetenschapscentrum naar scholen en evenementen in alle uithoeken in Vlaanderen. Zo werden 542 456 Vlamingen bereikt.

Sociale media met TikTok op kop

Eind 2022 stond de teller van het aantal volgers op sociale media op 154 018, waarvan 42,8% jongeren.  Maar ook iedereen die het voorbije jaar allerlei experimenten, videoreeksen, weetjes... te zien kreeg zonder Technopolis te volgen, kwam dankzij Technopolis op een leuke manier in contact met wetenschap. Zo waren er bijna 5,5 miljoen views op TikTok, YouTube,  Facebook en Instagram samen.

Brug tussen bedrijven, onderwijs en jongeren

Vanuit de nood van bedrijven aan jong STEM-talent, ontstond zelfs een nieuw verdienmodel. De videoreeksen en digitale quizzen bleven gratis voor jongeren, maar door samen te werken met o.a. Wienerberger, Thomas More, BASF, Siemens, essenscia, Bekaert, inDUfed, VPK, CMB, Food At Work…  slaagde Technopolis erin om inkomsten uit het digitale aanbod genereren.