13u03

Handelaars over heraanleg Vesten: “Stop met negatieve berichtgeving over onze bereikbaarheid”

De Mechelse ondernemers zijn voorzichtig positief over de heraanleg van de Mechelse Vesten, maar ze storen zich aan de negatieve berichtgeving in de media en het negatieve beeld dat wordt neergezet van de bereikbaarheid van de winkels. Dat blijkt uit een rondvraag die UNIZO Provincie Antwerpen heeft gedaan bij de Mechelse handelaars. Volgens hen is het is niet de heraanleg van de Vesten die de omzet doet dalen, maar de dalende koopkracht als gevolg van de energiecrisis.

Voorzichtig positief

De Mechelse handelaars blijven voorzichtig positief over de toekomst. De heraanleg van de Mechelse Vesten heeft uiteraard voor wat hinder gezorgd, maar die concentreert zich voornamelijk bij de straten waarin er effectief gewerkt wordt, zoals de IJzerenleen en de Geitestraat op dit moment. Maar ook dan wordt er niet met de vinger gewezen naar de aannemer. Want de communicatie langs zijn kant zit goed en de handelaars worden zelfs geholpen om de bereikbaarheid van hun winkel te optimaliseren tijdens de werken. 

Het schoentje knelt dan weer wel bij de negatieve berichtgeving over de heraanleg van de Vesten. Veel klanten zouden wegblijven omdat er een negatief beeld wordt opgehangen over de bereikbaarheid van de Mechelse ondernemers. Die bereikbaarheid valt in realiteit reuze mee, klinkt het bij de handelaars.

Dalende koopkracht

De omzetdaling die de Mechelse ondernemers opmerken, is vergelijkbaar met andere steden en gemeenten in onze provincie. De heraanleg van de Mechelse Vesten kan dus niet als oorzaak aangeduid worden. De omzetdaling is wellicht gewoon een gevolg van de dalende koopdracht door de zware energiecrisis.  

Voor wie de nieuwe verkeerssituatie in Mechelen wel parten speelt, is voor de oudere bevolking. Zij mijden het centrum, omdat ze niet meer uitkunnen aan alle omleidingen. Daar komt nog eens bij dat het aantal oudere klanten sowieso al gekrompen was sinds de pandemie.

Duidelijke communicatie

De Mechelse ondernemers hopen dus dat er in de toekomst minder negatief gesproken wordt over de bereikbaarheid van hun winkels. Van de stad verwachten ze open, snelle en gerichte communicatie over eventuele verkeerswijzigingen, zodat zij hun klanten op tijd op de hoogte kunnen brengen.

Foto: archiefbeeld