Vrijdagnamiddag had Van Hool al het faillissement aangevraagd. Het bedrijf wordt overgenomen door VDL en Schmitz Cagobull, maar die zouden slechts jobs hebben voor 650 tot 950 werknemers van Van Hool. Minstens 1.500 mensen belanden dus op straat. Het Nederlands-Duitse duo VDL en Schmitz Cargobull zou mogelijk vooral geïnteresseerd zijn in het merk Van Hool, de klantenportefeuille en de knowhow van het bedrijf.. VDL zou wel geïnteresseerd zijn in de moderne fabriek in Noord-Macedonië en in de contracten die Van Hool heeft om bussen en touringcars te maken.
In een eerste fase zou werk voorzien zijn voor 650 à 950 medewerkers, een tewerkstelling die zou kunnen groeien op langere termijn, zegt Van Hool. De Nederlanders zouden 300 tot 600 van de huidige werknemers van Van Hool te werk kunnen stellen, de Duitsers zo'n 350. Precieze aantallen zullen in de komende weken bekend gemaakt worden. De werknemers van Van Hool zullen nu eerst ontslagen worden en daarna uitgenodigd worden voor sollicitatiegesprekken bij de overnemers. Het definitieve overnamebod wordt de komende dagen gefinaliseerd. De overnemers zouden ook plannen hebben om "nieuwe faciliteiten" te bouwen.
Na het faillissement kunnen busbouwer VDL (Nederland) en trailerproducent Schmitz Cargobull (Duitsland) via een principe-akkoord een doorstart realiseren. De doorstart zal mogelijk gepaard gaan met een groter jobverlies dan eerder werd verwacht. Zo is er sprake van zo'n 1550 mensen die hun werk verliezen. 650 tot 950 werknemers zouden kunnen blijven. Alle 2.500 personeelsleden krijgen nu een ontslagbrief. Na sollicitaties zullen 650 tot 950 van hen opnieuw aan de slag kunnen in het bedrijf.
Eind vorige week raakte bekend dat de ondernemer en 'bedrijvendokter' Guido Dumarey niet langer kandidaat was om Van Hool over te nemen.