Het aantal klachten bij Telenet is spectaculair gedaald. De laatste jaren had het bedrijf, met hun hoofdzetel in Mechelen, problemen met het nieuwe informaticasysteem. Daardoor was de klantendienst vaak moeilijk bereikbaar, klopten de facturen niet of konden een heleboel klanten niet meer aan hun mails.
Pak minder klachten voor Telenet: "Kinderziektes van systeem uit wereld geholpen"
De metingen worden uitgevoerd door de federale ombudsman, die de klachten ontvangt. Juli vorig jaar waren er 609 klachten. Dat is dit jaar 380. Augustus daalt dan weer van 666 vorig jaar naar 330 dit jaar. In september was er een kleinere daling: van 480 naar 327.
"De problemen zijn voor een groot stuk opgelost", zegt Luc Tuerlinckx, de federale ombudsman voor telecommunicatie. "De meest voorkomende klachten van klanten zijn nu storingen, de tijdelijke onbeschikbaarheid van diensten en de aanrekening van kosten voor mobiel internet".
Nog werk aan de winkel
De cijfers dalen dus wel, maar het is nog niet zoals vroeger. Voordat het nieuwe systeem werd toegepast, schommelde het aantal klachten rond de 200 per maand. "Het wordt moeilijk om terug naar die cijfers te gaan, want de ombudsdienst voor telecommunicatie is een pak bekender dan vroeger", zegt Bart Boone, woordvoerder van Telenet.
Daarnaast is Telenet ook heel wat klanten kwijtgeraakt: zo verloor het telecombedrijf meer dan 25.000 klanten het afgelopen jaar. Een deel daarvan maakte de overstap naar een concurrerend bedrijf, een ander deel zet nu volop in op streamingsdiensten.