Meer dan 90.000 klanten verlaten Telenet

vrij 22 Mar

Meer dan 90.000 klanten hebben afgelopen jaar hun abonnement voor televisie bij Telenet opgezegd. 25.000 mensen kozen ook voor een andere operator voor hun internetdiensten. Voor mobiele telefonie vertrokken dan weer 32.000 klanten. Daarnaast blijft het ook klachten regenen over de telecomoperator met hoofdzetel in Mechelen.

Het aantal klachten over Telenet is het afgelopen jaar met maar liest 189 procent gestegen. Ook over andere operatoren kwamen meer klachten, maar de stijging bij Proximus en Orange is veel minder groot. Door die enorme stijging heeft de federale ombudsman voor telecommunicatie zelfs drie extra mederwerkers moeten aannemen.

De klachten bij Telenet gaan onder meer over facturen die blijven komen, hoewel klanten hun abonnement hebben opgezegd. Maar ook technische storingen en niet-geleverde producten, zoals smartphones, blijven volgens heel wat klanten een groot probleem.

Maar dat komt niet alleen door onze informaticaproblemen. Ook de versterkte concurrentie met andere operatoren speelt hier een rol. En verder zijn er ook steeds minder klanten die analoge tv hebben, dus dat aantal daalt sowieso al.

- Bart Boone, woordvoerder Telenet

Al die klachten hebben hun impact op het klantenbestand van Telenet. Want heel wat mensen zegden hun abonnement intussen op. Telenet zegt de cijfers wel te willen nuanceren. "Want dat ook de klachten over Base, dat door Telenet in 2016 werd overgenomen, werden meegenomen", klinkt het.

"Die klachten hebben niets te maken met het nieuwe informaticasysteem", zegt Bart Boone, woordvoerder van Telenet. "Als we de klachten van Base uit de cijfers halen, zien we dat er een daling is van het aantal klachten dat te maken heeft met ons nieuwe informaticasysteem. We gaan van 493 klachten in november naar 459 klachten in februari.”