Testaankoop, een van de grootste consumentenverenigingen van het land, verdenkt printerfabrikant HP van het manipuleren van de prijzen van inktpatronen voor printers die niet meer verkocht worden. In de eerste plaats zou dat zijn om de consument sneller aan te zetten tot het aanschaffen van een nieuwe printer. Dat is een stap te ver volgens Laura Clays, de woordvoerder van de consumentenorganisatie.
Manipulatie of toch niet helemaal?
Is die prijzentruc in feite wel manipulatie? Volgens Testaankoop wel, maar of er ook een wettelijke basis is voor dat argument, valt moeilijk te zeggen. De consumentenorganisatie zelf geeft dat ook toe. "Er bestaat wel degelijk een wet op misleidende handelspraktijken, maar die is alleen van kracht als men kan aantonen dat een bedrijf foutieve informatie geeft aan consumenten. Bij HP is dat echter niet het geval."
Daarbij moet ook bewezen kunnen worden dat het bedrijf in kwestie het product op een misleidende manier voorstelt, bijvoorbeeld als het gaat om bepaalde technische eigenschappen, het aantal beschikbare exemplaren of de prijs. Volgens Laura Clays is dat in de situatie van HP lastig om te bewijzen, omdat het niet evident is om aan te tonen dat de consument daadwerkelijk misleid wordt.
Het zou natuurlijk duidelijker zijn als van een printer gezegd wordt dat hij bepaalde types documenten of afbeeldingen kan afdrukken, zoals stickers, terwijl dat niet waar is. In dat geval zouden consumenten alsnog verplicht zijn bij een drukkerij stickers te laten maken. Voor bepaalde soorten drukwerk moet je natuurlijk sowieso op een externe service vertrouwen, zoals het ontwerpen van een gepersonaliseerde pen bij Helloprint.
In het geval van de inktpatronen van HP is het allemaal iets doorzichtiger, want consumenten kunnen zien wat de prijs is. Als de consument weet dat andere cartridges minder kosten, beslist hij of zij als het erop aankomt zelf om al dan niet een nieuw printermodel te kopen.
In het geval van de inktpatronen van HP is het allemaal iets doorzichtiger, want consumenten kunnen zien wat de prijs is. Als de consument weet dat andere cartridges minder kosten, beslist hij of zij als het erop aankomt zelf om al dan niet een nieuw printermodel te kopen.
Het probleem van de inktflatie
Bij Testaankoop is al het woord 'inktflatie' gevallen in verband met de beschuldiging van HP: alle prijzen blijven stijgen, waaronder die voor inkt. De vraag is natuurlijk of die prijsstijging wel wettelijk toegelaten is?
De consumentenvereniging heeft in maart van dit jaar een brief gestuurd naar HP met een vraag om uitleg en confronteerde de producent al met de economische en milieugerelateerde kosten die bij de prijsstijging komen kijken. Als gebruikers en nieuwe printer kopen terwijl dat in feite niet nodig is, druist het beleid immers regelrecht in tegen duurzaamheid en energiebesparing.