Partnerartikel

De groeiende online entertainment scene in België: dit moet je weten

vrij 25 okt

Op Gamescom 2024 bleek opnieuw hoe groot de rol is die Brussel speelt op het gebied van online entertainment en hoe uniek de Belgische situatie eigenlijk is. In totaal waren 49 bedrijven aanwezig op het evenement en was goed te zien waarom de online entertainmentindustrie in België nog altijd verder groeit, waar in veel andere landen een (kleine) krimpperiode te zien was. Was je niet op het evenement en heb je er (nog) niets over gelezen, dan vind je hieronder alles wat je wilt weten over de groeiende online entertainmentsector in België en voorspellingen voor de komende jaren.

"In België is de afgelopen jaren daarom vooral sprake geweest van een gestage groei. Zo waren er in 2021 in totaal 110 videogamebedrijven in België en in 2022 ‘slechts’ 133, waar in andere landen sprake was van een verdubbeling of een nóg sterkere groei. "

De omvang van de online entertainmentindustrie wereldwijd

De wereldwijde online entertainmentmarkt was eind 2023 zo’n 90 miljard Amerikaanse dollar waard, met de voorspelling dat dit eind 2024 naar de 100 miljard door zou groeien (bron: uitgebreid Engelstalig onderzoek). Dit is uitsluitend entertainment, dus zonder media (dat zou een cijfer driemaal groter opleveren). Hoewel dit een enorm bedrag is, staat het haaks op de voorspellingen van een aantal jaar geleden. De grote, immense en sterke stijging van de markt tijdens de coronaperiode is namelijk gevolgd door een rem, waarbij de komende jaren ook gematigde cijfers laten zien. Wereldwijd was de groei simpelweg zo groot, dat dit niet doorgezet kon worden op het moment dat de situatie weer normaliseerde.

Wat maakt de Belgische situatie uniek en welke gevolgen heeft dit?

De Belgische entertainmentsector heeft nooit een explosieve groei gehad tijdens de lockdownperiode. Hier was eerder sprake van een gematigde groei, waarbij vooral vastgehouden werd aan de bestaande samenwerkingen. Outsourcing is in België veel minder populair dan in andere landen, wat ook gevolgen heeft voor het aantal buitenlandse bedrijven op de markt. Een plek waar dat zeer goed te zien is in de entertainmentsector in België, is in het casino. Online casino’s kunnen immers geen licentie krijgen zonder een samenwerking aan te gaan met een fysiek casino en dat betekent dat er in België veel minder invloed is van grote entertainmentbedrijven die wereldwijd opereren.

Maar hoe zit het nou precies met de rol die Brussel in dit geheel speelt? Die gestage groei in België (en met name in de hoofdstad) heeft ervoor gezorgd dat de kwaliteit op de eerste plaats is blijven staan. Het gaat bij de Brusselse videogamebedrijven niet om het ontwikkelen van zoveel mogelijk games in zo weinig mogelijk tijd. Dat is goed te zien aan de cijfers, want in 2023 had Brussel 23 entertainmentbedrijven met gezamenlijk bijna 6 miljoen euro aan verkopen, wat aangeeft dat deze bedrijven (gemiddeld) bijzonder succesvol zijn.

Hoe ziet de Belgische online entertainmentindustrie eruit over een aantal jaar?

Wanneer er gesproken wordt over de toekomst van de online entertainmentindustrie, dan gaat het standaard om AI en machine learning, twee begrippen die we inmiddels al meer dan 5 jaar om onze oren krijgen. De kans is groot dat we deze ontwikkelingen de komende jaren niet grootschalig gaan zien in België, waar de aandacht ligt op kwalitatieve games en waar veel kleinere gameontwikkelaars de kans krijgen.

Die kleine namen zien we overigens (nog) niet terug in de lijsten met meest gespeelde games op dit moment, want in oktober 2024 zien we daar namen als EAFC24 (zelfs nu Belgische spelers daar een enorme achterstand hebben op de rest van de wereld), V Rising, Mario Kart voor de Nintendo Switch en de PS-knaller Stellar Blade.

De verwachting is dat de games van de Belgische softwareontwikkelaars de komende jaren steeds meer ruimte zullen winnen en dat de entertainmentindustrie een uniek, eigen gezicht zal kunnen bewaren, zelfs wanneer de internationale verkoopsuccessen de ranglijsten zullen blijven domineren.