Op Gamescom 2024 bleek opnieuw hoe groot de rol is die Brussel speelt op het gebied van online entertainment en hoe uniek de Belgische situatie eigenlijk is. In totaal waren 49 bedrijven aanwezig op het evenement en was goed te zien waarom de online entertainmentindustrie in België nog altijd verder groeit, waar in veel andere landen een (kleine) krimpperiode te zien was. Was je niet op het evenement en heb je er (nog) niets over gelezen, dan vind je hieronder alles wat je wilt weten over de groeiende online entertainmentsector in België en voorspellingen voor de komende jaren.
De groeiende online entertainment scene in België: dit moet je weten
Hoe ziet de Belgische online entertainmentindustrie eruit over een aantal jaar?
Wanneer er gesproken wordt over de toekomst van de online entertainmentindustrie, dan gaat het standaard om AI en machine learning, twee begrippen die we inmiddels al meer dan 5 jaar om onze oren krijgen. De kans is groot dat we deze ontwikkelingen de komende jaren niet grootschalig gaan zien in België, waar de aandacht ligt op kwalitatieve games en waar veel kleinere gameontwikkelaars de kans krijgen.
Die kleine namen zien we overigens (nog) niet terug in de lijsten met meest gespeelde games op dit moment, want in oktober 2024 zien we daar namen als EAFC24 (zelfs nu Belgische spelers daar een enorme achterstand hebben op de rest van de wereld), V Rising, Mario Kart voor de Nintendo Switch en de PS-knaller Stellar Blade.
De verwachting is dat de games van de Belgische softwareontwikkelaars de komende jaren steeds meer ruimte zullen winnen en dat de entertainmentindustrie een uniek, eigen gezicht zal kunnen bewaren, zelfs wanneer de internationale verkoopsuccessen de ranglijsten zullen blijven domineren.