Partnerartikel

Hoe belangrijk is het krijgen van een kerstpakket?

woe 6 Dec
De kerstperiode komt er weer aan en de donkere dagen doen mensen verlangen naar kerst.

Een periode die draait om gezelligheid rond de kerstboom, het bereiden van speciale maaltijden en het geven van cadeaus aan elkaar. En daar komen de jaarlijkse kerstpakketten ook weer om de hoek kijken. Maar hoe belangrijk is het krijgen van een kerstpakket eigenlijk? En wat willen we het liefst krijgen in een kerstpakket? 

Kerst neemt toe in populariteit

De populariteit van kerst in België blijft groot en neemt zelfs toe. Zo werden het afgelopen jaar dubbel zoveel gourmets besteld bij een slagerij en zien we de kerstversieringen steeds vroeger in de huizen en op de straten verschijnen. We pakken ieder jaar steeds meer uit, maar verwachten we dat ook van een werkgever?

Onderzoek welzijn op de werkvloer & kerstpakket

Afgelopen jaar is er in België onderzoek gedaan naar de fundamenten van welzijn op de werkplek en of het jaarlijkse kerstpakket daartoe kan bijdragen. Daaruit bleek dat 92% van de werknemers die hun bedrijf verlaten, zouden zijn gebleven als de manager meer empathie had getoond. Het geven van een kerstpakket is een manier om een gevoel van erkenning op te wekken bij de werknemers. Maar als dit jaarlijks terugkeert, dan kan het motiverende effect afnemen en ‘normaal’ worden. Je zou als bedrijf ook kunnen denken aan het geven van een attentie die gekoppeld is aan een goede prestatie of een andere gebeurtenis. Of een pakket op een verrassend moment, zoals voor de zomervakantie.

Onderzoek naar kerstpakketten in Nederland

Het bedrijf Pinkcube heeft onderzoek gedaan naar het belang van kerstpakketten in Nederland. Daar kwam uit dat 76% van de Nederlandse werknemers belang hecht aan een kerstpakket. Ze zien het als een onmisbare traditie. Binnen de verschillende sectoren valt de milieu- en agrarische sector het meeste op, waarbij 100% van de 500 respondenten aangeeft dat een kerstpakket van groot belang is. 

Als we kijken naar de uitkomsten over de inhoud van het kerstpakket, dan komt daaruit dat de Nederlandse werknemers belang hechten aan:

Een cadeaubon (45%): een zeer nuttig geschenk waarbij ze zelf kunnen uitzoeken wat ze willen hebben van deze cadeaubon.
Etenswaren / dranken (27%): een traditioneel kerstpakket vol met etenswaren en dranken is nog steeds heel geliefd.
Elektronica (10%): denk aan alle soorten elektronische producten, van airfryers tot Bluetooth boxen.
Verzorgingsproducten (9%): even wat me-time met heerlijke verzorginsproducten.

Wat verder nog opvalt in het onderzoek is dat een pakket met etenswaren en dranken bij de mannen op nummer 1 staat, terwijl dat voor de vrouwen een cadeaubon is.

Het belang van een kerstpakket is dus nog steeds groot, maar voor bedrijven is het ook belangrijk om naast deze traditie na te denken over verrassende geschenken of beloningen op een ander moment.