Advertorial

Hoe kies je uit 30.000 producten? Zo doet Horeca Van Zon en Carmans het

zat 17 Aug

Wat begon als een bescheiden onderneming, met als specialisatie frituursnacks, groeide uit tot een veelzijdige groothandel met meer dan 30.000 artikelen.

Goede service staat centraal

Horeca Van Zon is een familiebedrijf dat opgericht werd in 1964 door de grootvader van de huidige zaakvoerders. Een familiebedrijf met een rijke geschiedenis. Het bedrijf beschouwt zichzelf als een partner die elke uitdaging aangaat en waarbij een goede service centraal staat. Dit persoonlijke contact gaat ver: klanten kunnen genieten van een drankje terwijl hun auto wordt ingeladen door een medewerker. Dit bevordert niet alleen klanttevredenheid, maar ook onderlinge contacten tussen horecaondernemers.

Trends en productselectie

Om op de hoogte te blijven van de laatste trends in de voedingssector, bezoeken de medewerkers van Carmans en Horeca Van Zon regelmatig nationale en internationale beurzen. Door continu op zoek te gaan naar nieuwe producten en ontwikkelingen blijft het assortiment up-to-date en zijn de werknemers steeds op de hoogte van de nieuwste trends.

Bij de selectie van producten spelen niet alleen prijs en duurzaamheid een belangrijke rol, maar ook kwaliteit en gebruiksgemak zijn belangrijke criteria. Dat zie je onder andere als je de BBQ-afdeling bezoekt. Naast traditionele barbecueproducten, zijn er ook hightech barbecueapparaten en accessoires beschikbaar. Daarnaast worden elk jaar de beste kruiden en specerijen geselecteerd om de barbecue-ervaring te verbeteren.

Proeverijen en rondleidingen

Met een aanbod van 30.000 producten kan de keuze overweldigend zijn voor klanten. Daarom worden er regelmatig proeverijen georganiseerd om nieuwigheden in het assortiment te presenteren. Klanten krijgen de kans om producten te zien, ruiken en proeven, wat hen helpt om de juiste te maken.

De selectie van producten voor de proeverijen gebeurt in nauwe samenwerking met leveranciers. Seizoensgebonden producten en trends spelen een grote rol, zodat klanten altijd iets nieuws en relevants kunnen proeven en vergelijken.

De proeverijen zorgen ervoor dat horecaprofessionals inspiratie kunnen opdoen om zo seizoensgebonden menu’s samen te stellen en het helpt horecaprofessionals bij de voorbereiding van hun aanbod voor de komende maanden.

Een andere manier om het aanbod van Horeca Van Zon en Carmans te leren kennen is via een persoonlijke rondleiding. Deze rondleidingen worden afgestemd op de specifieke producten waarmee een klant werkt en er worden interessante alternatieven en nieuwigheden geïntroduceerd.

"De selectie van producten voor de proeverijen gebeurt in nauwe samenwerking met leveranciers. Seizoensgebonden producten en trends spelen een grote rol, zodat klanten altijd iets nieuws en relevants kunnen proeven en vergelijken."

Maak de juiste keuze

Niet alleen in de fysieke winkel, maar ook online is het belangrijk om met klanten te verbinden. Een online magazine is daar het perfecte middel voor. Klanten laten zich inspireren en informeren over nieuwe producten, recepten en ze doen specifieke kennis op over voedingswaarden en allergenen. De maandelijkse “Butcher’s Choice” van Carmans biedt bijvoorbeeld speciale suggesties van beenhouwers, rekening houdend met de seizoenen en het aanbod.

Ook meat tastings zijn een handig hulpmiddel bij het maken van de juiste keuzes. Deze tastings zijn vergelijkbaar met smaaktesten en bieden de kans om producten te proeven zonder kennis van de prijs, waardoor ze puur op smaak kunnen kiezen.  Tijdens de tastings bereidt een chef de gekozen vleesproducten volgens restaurantmethoden, gekruid met enkel zeezout, zodat de echte smaken van het product tot hun recht komen. 

Verbeter je vaardigheden

Voor elk domein werkt Horeca Van Zon samen met vakspecialisten. Klanten kunnen de agenda met thema’s voor de komende maanden online bekijken en deelnemen aan zowel fysieke als online masterclasses. Die masterclasses zijn gericht op nieuwe producten en technieken, en bieden ondersteuning op het gebied van marketing en verkoop. Op basis van feedback, trends en veranderingen worden de onderwerpen aangepast.

Daarnaast kunnen horecaprofessionals hun vaardigheden en kennis uitbreiden door deel te nemen aan de Horeca Van Zon Academy. Deze opleidingen zijn gericht op verschillende aspecten die gaan van digitale vaardigheden tot duurzaamheid en creativiteit.