Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werkt samen met stad Geel aan de herinrichting van het Sint-Dimpnaplein. De weg krijgt een andere indeling en de riolering wordt vernieuwd. Daarnaast bekijken AWV en de stad hoe ze het plein zelf aangenamer en veiliger kunnen maken voor voetgangers en fietsers.
Sint-Dimpnaplein moet veilig en groen plein worden in het hart van Geel
Het Sint-Dimpnaplein vervult vandaag een dubbele rol: enerzijds is het een druk verkeersknooppunt waar verschillende wegen samenkomen, anderzijds is het een belangrijke ontmoetingsplek met scholen en horeca in de buurt.
“Ook in de toekomst blijft het Sint-Dimpnaplein een belangrijke verkeersas waar dagelijks veel verkeer passeert, maar de stad wil de situatie voor voetgangers en fietsers drastisch verbeteren,” vertelt schepen van mobiliteit Marlon Pareijn. “Deze vraag hebben we doorgegeven aan AWV die als wegbeheerder van het Sint-Dimpnaplein het project leidt.”
Startnota
In oktober 2023 heeft de stad Geel een startnota goedgekeurd. Hierin staan enkele belangrijke uitgangspunten voor de toekomst van het plein. Zo wil de stad een plein waar plaats is voor gezellige horecaterrassen, een plein dat mooi aansluit op de begraafplaats, een goed toegankelijke bushalte en een kwalitatieve openbare ruimte die zowel aangenaam is om te verblijven als veilig voor het verkeer.
Van voorontwerp tot definitief plan
Het afgelopen jaar hebben AWV, de stad en een studiebureau een eerste voorontwerp uitgewerkt. Dit plan legt een aantal zaken vast zoals de breedte van de rijbaan, fietspaden en de doorstroming van het verkeer. De stad vroeg ook het advies van verschillende betrokken partijen, zoals De Lijn en de politie tijdens de projectstuurgroep. Het studiebureau werkt nu, op basis van deze adviezen, een eerste ontwerp uit. In dit ontwerp wordt voor het eerst ook groen en andere elementen zoals bankjes ingetekend.
Zodra dit ontwerp klaar is, zal de stad ook haar inwoners uitgebreid informeren en hun mening vragen. Hun suggesties en bezorgdheden kunnen dan verwerkt worden in het definitief ontwerp. Dat moet tegen eind 2025 klaar zijn.