Voka Mechelen-Kempen legt 'slimme kilometerheffing' weer op tafel

maa 23 Sep
files op E313
© RTV archief

Werkgeversorganisatie Voka Mechelen-Kempen legt de slimme kilometerheffing voor alle weggebruikers weer op tafel. Voka doet dat nadat uit cijfers blijkt dat de filelengte op de E313 in de richting van Antwerpen in 10 jaar tijd met bijna de helft is gestegen. In de richting van Hasselt is die zelfs verdubbeld, zegt Voka.

De cijfers dateren van juli en komen van het Vlaams Verkeerscentrum De gemiddelde filelengte richting Antwerpen is op een doorsnee werkdag opgelopen tot 13,42 kilometer, zo blijkt. Tien jaar geleden was dat nog maar 9,29. In de richting van Hasselt en Luik was de filelengte in juli van dit jaar 6,18 kilometer. Bijna een verdubbeling in tien jaar tijd, toen nog 3,60.

"Nu de Oosterweelwerken 3 jaar langer duren gaan we echt moeten ingrijpen. Een slimme kilometerheffing voor álle weggebruikers moet terug op tafel komen", zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka Mechelen-Kempen.

Om een nog beter beeld te geven, onderzocht het Vlaams Verkeerscentrum ook de filezwaarte. Die indicator legt vooral de hinder van een file vast, door niet alleen te kijken naar de lengte maar ook de duurtijd. Voor de E313 richting Antwerpen komt die neer op 40,57 kilometeruren. Dat wil zeggen dat er in juli 2024 elke werkdag gemiddeld 40,57 kilometer file was, gedurende 1 uur lang. Tien jaar geleden was dat maar 14,66.

"Onder de vorige Vlaamse regering zijn er geen structurele aanpassingen gebeurt voor de E313 in de regio Kempen. De cijfers tonen aan dat die ingrepen écht nodig zijn. Zeker nu de Oosterweelwerken 3 jaar langer zullen duren", zegt Laveren.

Voka legt de slimme kilometerheffing voor alle weggebruikers terug op tafel. Die heffing moet zoveel mogelijk in de plaats komen van de bestaande mobiliteitsbelastingen. Voor de E313 kijkt Voka Mechelen-Kempen ook naar aanpassingen aan de weg. "Zoals een volledige verbreding van de E313 naar twee keer drie rijstroken."