Onze Mening: Klantvriendelijkheid
Consuminderen
Al even opvallend is de vaststelling dat bij elke crisis iedere keer opnieuw dezelfde recepten als oplossing boven komen. Maar dat we die al even snel vergeten wanneer het eind van die crisis nog maar in zicht is.
Gingen er een dikke 10 jaar geleden bijvoorbeeld geen stemmen op na de financiële en economische crisis om het eens met minder te doen? Om te consuminderen in plaats van te consumeren.
Maar de banken waren gered, de schulden afbetaald, de economie trok weer aan en het moest al snel opnieuw meer en meer en meer zijn.
Toch zou het misschien ook in deze crisis een wijze les kunnen zijn. Om misschien toch even met wat minder tevreden te zijn.
Het klinkt misschien als vloeken in de kerk om de vraag te stellen op een Dag van de Klant, in een weekend waarin veel winkels, al dan niet uitzonderlijk, ook op zondag open zijn. Maar is dat eigenlijk wel nodig?
Moeten winkels wel altijd en overal open zijn? Ja, om te concurreren met het internet. Maar ook daar kunnen we heel wat vragen bij stellen. Hoe lang vinden we het nog normaal dat elk pakje de dag nadien al gratis aan onze voordeur ligt?
Noem me gerust ouderwets. Maar dat is niet logisch. Niets is gratis, behalve dus de glimlach van uw winkelier. Maar die krijg je bij het internet-shoppen er niet bij.
Maar terug naar de bakkers en beenhouwers. Hoeveel zouden zij kunnen besparen als ze 1 dag extra in de week, die zondag, geen lampen moeten laten branden, geen verwarming moeten opzetten, geen personeel moeten betalen…
We zijn intussen zoveel gemak en luxe gewend dat we het ons niet kunnen voorstellen. Maar ik heb nog de tijd gekend dat het bestond. Winkels dicht op zondag. En bij mijn weten is niemand omgekomen van honger of dorst, omdat alle winkels één dag dicht waren.
Dus ja, zouden we het niet met een beetje minder kunnen doen?
Nu, niet dat dat de politiek vrijpleit. Integendeel. Die heeft in de week van de Dag van de Klant, zijn goed betalende klanten serieus in de steek gelaten.
En wat populaire cafépraat achteraf om de discussie te beslechten of een vriendelijke glimlach gaat niet voldoende zijn om het vertrouwen van die klant snel terug te winnen. Dat zou iets te goedkoop zijn.
De hoofdredactie