Onze Mening: War on Traffic
Gevolg
En dus ligt een pasklare oplossing niet voor de hand.
Moeten de regels nog strenger? De boetes nog hoger? Moeten er extra maatregelen komen zoals een verbod op hoofdtelefoons in het verkeer? Een verplichte helm op de fiets? Moeten de vrachtwagens nog meer technische hulpmiddelen krijgen? Moet er nog meer worden geïnvesteerd in veiligere wegen? ...
Wellicht moet het een verhaal van en-en-en... zijn.
Het klopt dat er de afgelopen jaren al heel wat gebeurde. Maar het blijft nog altijd niet voldoende. We kunnen zo’n cijfers niet blijven aanvaarden, de schouders ophalen en het weer laten gebeuren.
En intussen schaffen we bussen af. Gevolg: we dwingen schoolgaande jongeren de fiets op. Die moeten dan dikwijls langs drukke gewestwegen over het beruchte moordstrookje.
Dit is niet langer schuldig verzuim. Maar veel erger.
Wanneer in de luchtvaart een ramp gebeurt, worden noodprocedures tegen het licht gehouden. Blijven vliegtuigen aan de grond. En worden er altijd nieuwe en betere plannen uitgetekend om de kans op nieuwe gelijkaardige ongevallen zo klein mogelijk te maken.
Waarom laten we zoveel doden dan passeren op de weg?
Of nog een vergelijking. In Vlaanderen rapporteerde de druglijn 598 overlijdens als gevolg van het gebruik van illegale drugs. Dat zijn er maar een beetje meer dan in het verkeer? Ja, maar het gaat dan niet over 1 jaar. Wel over cijfers gespreid over 10 jaar!
Toch trekken politici graag ten strijde met hun ‘War on Drugs’. Want in de drugsoorlog vielen er al enkele onschuldige slachtoffers.
Op de weg valt elke dag minstens één onschuldig slachtoffer. Is het dan eens geen tijd voor een ‘War on Traffic’?
De hoofdredactie