Veel volk op infoavond sneltram Willebroek-Brussel: in 2028 eerste tram op nieuwe lijn

don 1 Feb
infoavond_sneltram_willebroek_brussel_foto_gva_31-01-24.jpg
Er was al jaren sprake van maar nu zijn er toch concrete plannen voor een sneltram tussen Willebroek en Brussel. Dinsdagavond organiseerde de gemeente een infomoment in het Huis van de Vrije Tijd. Meer dan 250 geïnteresseerden kwamen een kijkje nemen naar de plannen. De nieuwe tramlijn roept toch ook nog enkele vragen op.
luc_denis.jpg

"We zijn benieuwd naar hoeveel meter we bij de onteigening gaan verliezen voor de aanleg van de tramlijn", vertellen Luc en Denis gisteren aan Gazet van Antwerpen. Het is hen nog niet helemaal duidelijk geworden op de eerste plannen. "Maar wat we wel weten is hoe het traject precies zal lopen en dat is interessant." Ze vinden het jammer dat er geen sneltram naar Antwerpen komt. 

Ludo en Rita vragen zich af hoe ver de tramlijn precies van hun woning in de Breendonkstraat in Tisselt (Willebroek) komt. Het zal ongeveer 150 meter zijn. "Het is goed uitgelegd maar op de kaarten vind ik het niet echt duidelijk", klinkt het bij GVA. Ook het koppel had liever een tramlijn gehad richting Antwerpen. "Wij Vlamingen zijn toch nog steeds meer op Antwerpen gericht dan op Brussel.”

ludo_rita.jpg

Traject woon-werkverkeer

De tramlijn zal in totaal bijna 20 kilometer lang zijn en is vooral bedoeld om woon-werkverkeer efficiënter te maken. In zo'n 40 minuten zal je van Willebroek naar Brussel-Noord kunnen gaan. Er komen 5 haltes langs de A12 en ook verschillende haltes in de hoofdstad worden bediend door de sneltram. 

Het is een groot bouwproject, waar niet alleen de effectieve tramsporen moeten worden aangelegd. Ook worden er fietsers- en voetgangersbruggen aangelegd, waardoor de zwakke weggebruikers veilig de A12 kunnen oversteken. Tussen Boom en Brussel komt ook een fietsostrade. 

De omgevingsvergunningen worden dit voorjaar nog aangevraagd. Als alles vlot verloopt starten de werken volgend jaar en moet de eerste tram in 2028 de nieuwe lijn bedienen. 


Foto's: Gazet van Antwerpen