Gastvrijheiddeskundige Charlotte Cools: "Solden zijn een buitenkans… ook voor de winkeliers"

vrij 3 Jan
Gastvrijheidsexpert Charlotte Cools
© TONC

Solden zijn volgens de gastvrijheidsexpert Charlotte Cools niet alleen een opportuniteit voor de consument. Ook de winkeliers kunnen er voordeel uit halen. Door tijdens de solden dezelfde goede service aan te bieden, kunnen ze klanten overtuigen om ook de rest van het jaar terug te komen.

Gastvrijheidsexpert Charlotte Cools schreef vorig jaar het boek 'Uitblinken met je winkel of showroom'. De principes uit dit boek zijn wat haar betreft net zo goed toepasbaar in soldenmaanden.

“Veel winkeliers laten kansen liggen tijdens de soldenperiode,” daarvan is Charlotte overtuigd. “Producten afprijzen en er zoveel mogelijk van proberen te verkopen is één ding, maar ervoor zorgen dat zogenaamde koopjesjagers ook buiten de soldenperiode terugkomen is een andere uitdaging.”

Zelfde goed service

Charlotte Cools raadt retailers dan ook aan om ook wanneer ze kortingen geven, hun klanten dezelfde service te bieden als tijdens de rest van het jaar.

“Door dezelfde positieve standaarden te hanteren als gedurende het jaar, genereer je niet alleen omzet, maar verhoog je aanzienlijk je kansen om het vertrouwen en de loyaliteit van consumenten winnen. Het gevolg is dat ze ook na de soldenperiode naar je terugkomen.”

Charlotte deelt tenslotte nog drie eenvoudige tips om van solden een gastvrij gebeuren te maken: een warm welkom, creëer overzicht en comfort en blijf adviseren en verrassen.