Technopolis in Mechelen heeft een nieuwe zone voor kinderen vanaf 4 jaar. In Doolhoofd worden de allerkleinsten aangemoedigd om vragen te stellen en deze vervolgens op verschillende manieren zelf te onderzoeken. Doolhoofd is het sluitstuk van een ambitieus vernieuwingstraject dat tot stand kwam met steun van de Vlaamse overheid.
Technopolis opent Doolhoofd, nieuwe zone voor kleinste bezoekers
Van vragen stellen word je slim. Met deze gedachte in het achterhoofd werd in Technopolis het concept ontwikkeld voor Doolhoofd, een compleet nieuwe zone voor kinderen vanaf 4 jaar. Het achterliggende doel: kinderen vanaf heel jonge leeftijd aanmoedigen om vragen te stellen en zelf dingen te leren onderzoeken. Geen simpele opdracht, want er gaan (net als bij volwassenen) vaak ontelbaar veel vragen door hun hoofd. Bovendien lijkt het vaak alsof hun gedachtenkronkels alle richtingen uitgaan.
Op ontdekking in je hoofd
Dat gegeven werd knap gevisualiseerd zowel in als buiten de zone. Bij het binnentreden stap je als het ware via een grote mond een gigantisch hoofd binnen. Eens in de zone krijg je een kort animatiefilmpje te zien, waarna je de zone kan gaan verkennen. Een vast traject is er niet: er zijn dan ook meerdere onderzoekspaden of denkpistes mogelijk wanneer je op zoek gaat naar antwoorden.
Als leidraad komen er drie tot de verbeelding sprekende thema’s aan bod, namelijk Pluto, protjes en licht. Deze vormen de basis voor onderzoeksvragen zoals “Hoe maak je onzichtbare dingen zichtbaar?”, “Hoe kan je bouwen op Pluto?” en “Hoe voelt het om een protje te zijn?”. Zo leren kinderen onder meer bij over licht en schaduw, spiegels en vormen, luchtdruk… en tal van andere wetenschappelijke fenomenen.
Verschillende manieren van onderzoek
Wat Doolhoofd ook heel bijzonder maakt, is dat er heel wat verschillende manieren van onderzoek aan bod komen. Niet elk kind is hetzelfde en daar werd rekening mee gehouden.
In Doolhoofd kunnen jonge onderzoekers een babbeltje doen met een filosofische kabouter, zelf experimenten uitvoeren, ervaringen delen, naar verhalen luisteren, meedoen aan een rollenspel… Zo vinden alle kinderen wel iets dat helemaal 'hun ding' is. Op deze manier wordt ook aangetoond dat er tal van wegen zijn die naar één of misschien wel meerdere antwoorden kunnen leiden.
De hulp van een familielid of leerkracht kan waardevol zijn, maar is niet nodig. Alle elementen in Doolhoofd nodigen uit om zelf op onderzoek te gaan, te experimenteren en nieuwe dingen ten ontdekken.